דלקת המוח כסמן לאוטיזים

במאמר שפורסם בדצמבר 2014, בירחוןNature Communications, מתואר מחקר שנערך בשיתוף של ביה״ח ג'והן הופקינס בארה״ב (אחד היוקרתיים ביותר) ואוניברסיטת אלאבמה בברמינגהם.
מחקר זה בדק מוחות של 72 בני אדם, חלקם היו עם אוטיזם, וחלקם ללא אוטיזם. החוקרים מתארים ממצא ברור שמבדיל את מוחותיהם של האוטיסטים, והוא דלקת במוח.

התאים שנמצאו כקשורים לדלקת הם תאים בשם תאי מיקרוגליה, אלו הם תאים הקשורים למערכת החיסון, או יותר נכון מערכת ההגנה של המוח (שכן אינם מייצרים נוגדנים). בין אם הסיבה לדלקת המוגברת מקורה בגנטיקה (זוהי השערת הכותבים של המאמר, אם כי אינה בהכרח נכונה) או גורמים סביבתיים (אפיגנטיקה), אין ספק שהתהליך הדלקתי במוח היה ברור, ויחודי למוחות האוטיסטים.
ממצא זה, התואם לממצאים נוספים בעבר המצביעים על דלקת במוחותיהם של ילדים ומובגרים עם אוטיזם, מצביע על כך שיהא הגורם לדקת אשר יהא, התהליך עצמו הוא סמן הקשור לאוטיזם, וכן כנראה אחד מהגורמים לתסמינים אותם אנו רואים ולהם נתנו את השם "אוטיזם". בנוסף לכך, עובדת היות התהליך הדלקתי כלך כך נפוץ באוטיזם, מלמדת אותנו שסביר להניח שזהו גם יעד טיפולי!
זאת אומרת, שסביר מאד להניח שאחת מהדרכים להקלה על תסמיני אוטיזם וחלק מרכזי בכל תהליך טיפול באוטיזם צריך לכלול טיפול בדלקת.
מערכת החיסון משפיעה ומושפעת בצורה חזקה ביותר מתפקוד המוח. ההמיספרה הימנית עוצרת את פעילותה, ואילו השמאלית משפעלת אותה. באוטיזם אנו רואים פעילות איטית ולא יעילה של ההמיספרה הימנית של המוח, בד"כ במקביל לפעילות מהירה מהרגיל בהמיספרה השמאלית. על כן, סביר להניח שיש קשר בין הדלקת המוגברת במוח לבין חוסר האיזון התפקודי בין חלקי המוח הונים.
כמו כן, סביר להניח שהגברת מהירות עיבוד המידע בהמיספה הימנית יביא לשיפור יכולתו של המוח לשלוט על מערכת החיסון, ובכך יביא גם לירידה בתהליך הדלקתי אותו מצאו החוקרים במאמר.
מרכיבים פשוטים נוספים העוזרים להורדת דלקת ושליטה טובה יותר על מערכת החיסון כוללים אומגה 3 במינונים מספקים, ויטמין D במינונים מספקים (בשני המקרים מדובר כנראה בהרבה מעל המינון ״מומלץ״ ע״י רוב רופאי הילדים), ירקות ירוקים (עשירים בויטמיני B החיוניים לייצור אנרגיה ותפקוד מערכת העצבים), תבלינים כמו כורכום (נוגדי חמצון ונוגדי דלקת למיניהם) וכמובן פעילות ספורטיבית מתונה (מגבירה זרימת דם, תפקוד מוחי ושליטה טובה יותר על משק הסוכרים והחמצן בגוף).
החלק השני במשוואה הוא כמובן הפחתה כמה שניתן של גורמים מעודדי דלקת כגון סוכר ופחמימות פשוטות (כגון חיטה למשל), ממתיקים מלאכותיים, מזון מעובד, זיהום אויר (כולל סיגריות למשל) וכו׳. לא לשכוח – לחץ נפשי מעודד גם הוא דלקת, ולכן מעגלי תמיכה הם חשובים מעין כמוהם, גם כשהתפקוד של הילד הוא גבוה, וגם כשנדמה שהילד לא מודע כלל לסביבתו, הוא מודע! חיבוק של אמא, נשיקה על המצח, חיוך של אבא, כל אלה יכולים לעשות הבדל משמעותי!
לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר דרך האתר
lifeinbalance.co.il
להיכנס לפייסבוק
facebook.com/libdrhirsh
וכמובן לצפות בהרצאות ביו-טיוב
youtube.com/lifeinbalancedrhirsh

בהצלחה!

http://www.neuroscientistnews.com/research-news/brain-inflammation-hallmark-autism-large-scale-analysis-shows
http://www.nature.com/ncomms/2014/141210/ncomms6748/full/ncomms6748.html

השארת תגובה